abyan

Monday, November 25, 2013

Eric Breininger syahid sebagai Abdul Ghafar


Kisah seorang syuhada yang terkenal dan tersohor namanya dalam Jihad Tajikistan. Beliau pernah menjadi ikon kepada pemuda-pemuda muslim lain nya.

Pernah menjadi ikutan buat mualaf lain nya,juga meninggalkan kesan yang amat mendalam di hati pencinta-pencinta,pengikut-pengikut kisah para-para mujahid.

Orang nya sederhana tinggi,memiliki wajah tenang dan lugu.Eric Breininger nama nya..Eric Breininger lahir di Neunkirchen, di wilayah Saarland Jerman, pada tahun 1987.

Orang tuanya bercerai ketika beliau masih kecil lagi membuat kan jiwa nya agak sedikit kacau bilau akibat penceraian orang tua nya.Dia membesar sebagai remaja Jerman tampan yang menjalani rutin seperti remaja-remaja lain nya,ke sekolah,menganggu anak gadis,berpeleseran di pusat membeli belah,dan tidur-tidur apabila pulang dari sekolah.

Tidak langsung terfikir oleh beliau ketika itu akan satu hari nanti nama nya menjadi sebutan dan di gelar pahlawan dalam Jihad Tajikistan, Afghanistan juga Pakistan.

Sehingga lah pada tahun 2006, pada usia yang masih muda, beliau berkerja dan beliau bertemu dengan beberapa orang Muslim yang baik dari anggota Jihad "Persatuan Islam" (IJU).

Di situ lah bermula nya detik hati nya terpaut kepada agama suci ini.Pada akhir 2006, di bawah pengaruh dan kepemimpinan Martin Fritz Gelowicz, Eric Breininger memeluk islam yang lantas mengubah hidupnya sendiri secara dramatik, bersolat dan berdoa lima kali sehari dan menggelarkan nama nya sebagai Abdul Ghafar.

Eric Breininger keluar rumah 04/2007 dan tinggal dengan temannya, Daniel Martin Schneider, di pinggiran Saarbrucken. Daniel Martin Schneider ditangkap pada 2007/09/04 sebagai tersangka utama dalam Plot Ramstein.

 Pada 28/08/2007, seminggu sebelum penangkapan teman serumah nya Daniel Martin Schneider, Eric Breininger nekad berhijrah melalui Mesir dan Iran untuk ke Pakistan dan kemudian ke wilayah suku Pakistan FATA untuk menjalani latihan militer dalam Jihad "Persatuan Islam" (-IJU) kem.

Betapa jauh nya perjalanan yang beliau lalui hanya untuk mendapatkan latihan agar beliau memperoleh ilmu perang lantas boleh sama-sama mengangkat senjata dan berjihad. Setelah tamat latihan,beliau terus langsung berjihad ke Afghanistan. Pernah di Pakistan juga Tajikistan. Pada 23 Mei 2008 sebuah video wawancara dengan Eric Breininger telah diposting di site-site jihadi yang terkait dengan Jihad "Persatuan Islam" (IJU).

Dalam rakaman itu beliau dengan semangat berkobar membuat seruan dan memperingatkan agar "Jerman-bersama dengan setiap bangsa lain mengambil bahagian dalam penjajahan [Afganistan] - harus mengharapkan serangan oleh Muslim". Dalam rakaman itu turut memperlihatkan Eric Breininger di medan tempur dan membawa senjata otomatik sambil tertawa kecil mujahid muda ini mengatakan dia ingin "mati sebagai seorang perajurit Allah".

Pada hari Rabu 25 Mei 2008 jaksa Jerman mengumumkan bahawa Eric Breininger, dan Houssain Al Malla, yang terlibat dalam Plot Ramstein,akan pergi ke Jerman setelah meninggalkan sebuah kem pelatihan ''terrorist'' di wilayah perbatasan antara Afghanistan dan Pakistan. Pasukan Keamanan Jerman BKA Servis mengeluarkan amaran keganasan bahawa Eric Breininger mungkin dalam perjalanan kembali ke Jerman, disiarkan gambar-gambar nya di stesen-stesen awam dan beliau digambarkan konon "sangat berbahaya".

Amaran itu berdasarkan deskripsi bahawa Eric Breininger diduga terlihat di Bosnia pada 20/09/2008.  Keesokan harinya, pada pagi 26/09/2008 pasukan Jerman telah menangkap dua orang Dari keturunan Somalia di KLM - Royal Airlines pesawat Belanda yang sedang bersiap-siap untuk take off dari bandar Cologne, Jerman.

Mereka menjadi suspek terkait (entah bagaimana) kepada Eric Breininger dan Houssain Al Malla di Pakistan. Namun Kedua-duanya dibebaskan tanpa syarat.

 Pada 21/10/2008 Eric Breininger telah muncul kembali dalam video, mendakwa beliau di Afghanistan dan tidak merencana untuk menyerang Jerman.

 Pada hari Khamis 2010/4/15 Eric Brininger muncul dalam rakaman video lain didistribusikan dalam jaringan melalui website Jihadi, di mana beliau telah mengumumkan operasi pertamanya berjudul "Taliban yang disebut Jerman Mujahidin" dan operasi itu adalah penyerangan terhadap sebuah pangkalan Amerika di Paktika, Afghanistan Timur, antara Kabul dan Kandahar.

0 comments:

Post a Comment